Oleme kohal

Kalender

<<  Detsember 2019  >>
 E  T  K  N  R  L  P 
        1
  2  3  4  5  6  7  8
  9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

FIA News

Ärge tehke nii

auto b_3

Septembri keskel toimunud mootorrataste võistlusega lõppes 2015 Eesti ringrajasõidu hooaeg.

Autode ringrajasõidu EMV lõppes juba augusti viimasel nädalavahel. Antud nädal oli märkimisväärne kogu Eesti autospordi jaoks. Nimelt omistati FIAst auto24ringile "Grade4" rajalitsents, mis annab võimaluse korraldada seal väiksema kubatuuriga autode rahvusvahelisi võistluseid. Üldises plaanis on see aga kinnituseks, et kogu rada ja selle infrastruktuur on ohutud ning vastavad rahvusvahelistele nõuetele. Seega on arusaamatu, miks mõne võistluse juhid on nõustunud mõne võistlusklassi sõitjate väitega raja ohtlikkusest ning tõstnud oma otsusega suurt nime kandval võidusõidul stardijoone teisele sirgele. Kui leidub sõitjaid, kes peavad olemasolevat rajaplaani ohtlikuks, siis tuleks taotleda nende litsentsi peatamist ning saata nad uuesti treeninglaagrisse õppima õigeid sõiduvõtteid. Kõrvalt vaadates jääb mulje, nagu pakuksid meie võidusõidujuhid valitud sportlastele võimalust võistleda väljaspool üldteada reegleid.

 

Autoringrajasõidu EMV viimane etapp oli seekord lisaklassideks esmakordselt Eestis toimunud tõelisele rahvusvahelisele, FIA meistrisarja etapile. Nimelt peeti värske litsentsiga rajal SMP F4 NEZ sarja osavõistlus. FIA on viimastel aastatel uuendanud oluliselt süsteemi noorte sõitjate arendamisse ja neile loogilise arenguga võistlussarajade süsteemi loomisse. Nimetatud F4 ongi mõeldud esmaseks vormelisarjaks kardispordiga alustanud noortele. Suur panus selle noortesarja loomises ja Põhjamaade regioonile FIA Meistrivõistluste staatuse saamises on Marek Kiisal. Tema kuulub FIA vormelisõidu komisjoni (Single seater commission) ja tegeleb just noortesarjade tööga.

 

28.-29.augustil auto24ringil töötanud kohtunikud ja rajateenistused said hindamatu koolituse ja kogemuse. Nimelt juhivad SMP F4 sarja olulisi liine FIA poolt määratud kõrgema kategooria kohtunikud, kes tavapäraselt on ametis ka "suurtel" FIA tiitlivõistlustel. Näiteks võistluse direktor (sisuliselt võistluste juht) mr. Abdulaziz on Bahreini F1, WTCC ja WEC etappidel võistluste juht. Lisaks kuulub ta FIA Vabatahtlike ja Ametnike Komisjoni (Volunteers and Officials Commission), mis koordineerib ülemaailmselt kohtunike koolitusi ja litsentseerimisi.
SMP F4 sarja tehnilist kontrolli juhib FIA delegaadina itaallane Roberto de Felice. Tema on paljudel F1 etappidel tegev F1 Tehnilise Delegaadi Jo Baueri assistendina. Minul on olnud võimalus koos temaga töötada kahel Monza F1 etapil. Raivo Sarv koos abilistega said taas ühe hea rahvusvahelise võistluse kogemuse ning võimaluse tutvuda uue võistluklassi autodega.
Abdulaziz jagas hulga nõuandeid, kuidas paremini ja sujuvamalt juhtida kohtunike tööd. Samuti soovitusi erinevate kohtunike treenimiseks ja nende taseme tõstmiseks. Näiteks kasutati stardis ohutuse tagamiseks kollaste lippudega stardikohtunikke iga stardirea juures. Siin said uusi kogemusi nii meie tehnilise kontrolli kohtunikud kui ka rajal igapäevast tööd tegevad inimesed. Teiste hulgas ka Andres Hall :). Mr Abdulazizi üllatus ja kiitus läks Sandra Sarvele, kes ühes stardis reageeris momentaalselt toppama jäänud autole. Tubli, Sandra!
Kuigi lõplikud otsused tegi võistluste direktor, siis mulle oli see suhteliselt tavapärane töö võistluste juhina. Võistlustel sekretärina ametis olnud Piretile anti SMP F4 sarja promootori ja võistluste direktori poolt ootamatult täiesti uued lisaülesanded. Kõikidest F4 võistlustest tehakse otseülekanded, mida näitavad Vene, Soome ja Hollandi telekanalid ning sarja veebileht. Piret Koov määrati võistluste direktori assistendiks, kes vahendab otseülekande teleekraanilt nähtava kogu olulise info vastavasse arvutiprogrammi: intsidendid, signaallipud ja muu info, mis on määratud meeskondadele. Nimelt kasutavad ka insenerid ja promootor sama infot oma tegevuse koordineerimiseks ja otsuste tegemiseks.

Märkimisväärne on see, et tegemist oli SMP F4 hooaja esimese võistlusega ( 3 võistlusstarti), kus ei toimunud suuremaid avariisid ning ei lõhutud oluliselt ühtegi autot. Seegi on kvaliteedimärgiks nii rajale kui sellel tegutsevale meeskonnale.

Vägev! Loodetavasti kuulub auto24ring ka tulevikus SMP F4 NEZ võistlussarja kalendrisse.

Märgin ära, et selle suurepärase ja Eesti autospordile olulise võistluse korraldas Andres Hall ja auto24ringi meeskond. Kummaline on EAL Ringrajakomitee tegevus, kes tänaseni hoiab oma veebilehel infot nagu oleks selle võistluse korraldajaks ühe ringrajakomitee liikmega seotud äriühing. Tegelikkuses teatas juba varakevadel selle esindaja, et ta ei soovi atud võistlust korraldada, sest see pole piisavalt glamuurne ega kasumlik.

 

Mootorratturid lõpetasid oma hooaja koos Balti Meistrivõistlustega. Selle võistluse toimumisega oli mitmeid probleeme, sest Balti sarja korraldanud promootor oli jätnud mõned olulised kokkulepped sõlmimata. Lõpuks leiti siiski sobiv kuupäev ja võistlus sai peetud. Kahjuks jäid välja andmata meeskondlikud rahalised preemiad, sest sellesse arvestusse ei registreerunud piisavalt meeskondi.

Kena sügisene ilm pakkus häid võistlustingimusi. Päev sujus suuremate tõrgeteta kuni viimaste startideni. Superbike stardis toimus mitu kukkumist liidergrupis, sest ühe varem kukkunud ja rajale naasnud sõitja ratas lekkis õli.
Samuti tuli avarii tõttu punase lipuga peatada C-klassi start. Kõik kukkunud pääsesid õnneks vigastusteta ning kandsid vaid materiaalseid kahjusid purunenud võistlustehnika näol.
Esmakordselt promootori korraldusel toimunud meistrisari näitas Ringrajakomisjonile mitmeid puuduseid, millega tuleb tegeleda enne 2016 hooaega.

 

Alanud sügis toob MTÜ Võidusõiduabi kohtunikele osalemise veel mõnel FIA kalendrisse kantud võistlusel ning seejärel on meilgi aeg valmistuda järgmiseks hooajaks.

 

 

Kohtumiseni rajal!

Raul Koov

Sõbrad

Facebook