Oleme kohal

Kalender

<<  Detsember 2019  >>
 E  T  K  N  R  L  P 
        1
  2  3  4  5  6  7  8
  9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031     

FIA News

Ärge tehke nii

ahvenisto 11061...

Ilmselt selleks, et kõiki asjaosalisi erksad hoida, on korraldajad välja mõelnud hulga erinevaid harjutusi. Üheks on näiteks meie toitlustamine kolmes erinevas kohas. Siin hotellikompleksis on sööklaid kokku vist 6 ja toidutalongilt tuleb täpselt lugeda, millises söögisaalis sel korral putru pakutakse. Eelmise aastaga võrreldes tunduvad road olevat lahjemad, valik on kesisem ning kogused selgelt väiksemad. Eks kõik saab alguse sellest rahanumbrist, mis sisse pannakse...

Nagu paljude suurte ja erinevatest osakestest koosnevate asjade puhul tavaline, on (või näib) kõik OK kuni asjad on ootel ega pole tööle hakanud. Kui eile leidsin põhjuse kiita seekordset korraldust, siis täna hakkas asjad tasapisi pingesse minema. Õnneks veel ei rebenenud, aga mõned niidid praksusid juba küll.
Alustuseks ei suutnud meie hommikune söökla vastu võtta sinna planeeritud sööjate hulka. Kuuldavasti said mõned kolleegid seista üle 30 minuti sabas.
Järgmisena üllatas meid bussitransport. Kuigi pidime sõitma peavärava juurde, teatas juht, et tema plaan näeb ette tagumist väravat. Kusjuures ta korra ka keeras peavärava parklasse ning osa inimesi jõudis väljuda. Siis kamandati kõik kiiresti tegasi ning buss sõitis ikkagi raja teisele poole, kus eile toimus meie koolitus. Seal oli pealikel võimalus telefoni teel rikkaliku vene keele abil vahetada mõtteid teiste pealikega. Siis tuli korraldus- kõik selle bussi peale, mis seisis kogu aeg parkla teises servas. Kõik peal, käivitas juht mootori ja sulges uksed. Järgmisel hetkel aga seiskas mootori, avas uksed ning teatas, et tegelikult peaksime me minema selle bussi peale, mis kohe peaks saabuma sinna... Ja tuligi. Nüüd siis sõidutati meid taas peavärava juurde ning võisimegi minna rajale.

Tundub, et sel aastal ei austa antud võistlust oma kohalolekuga Venemaa Kodanik nr 1 - turvakontroll on igal pool lõdvem ning ka meile ei rõhutata seda igal koosolekul nagu aasta tagasi.
Ja siis boksiala väravas selgus tänane probleem nr 3. Nimelt olla meie meeskonnale eraldatud algselt vähem kõiki vajalikke käepealu. Kõik said küll kollase paela pit-lane´ le pääsemiseks, aga osa jäi ilma boksialale lubavast rohelisest paelast. Ja nii need 10 inimest ei pääsenudki kohe sisse. Kibekiiresti orgunniti neilegi vajalikud käepaelad, sest FIA ametnikud olid niigi sunnitud meie järel ootama koosoleku alustamiseks. Teiste Jo Baueri assistentide hulgas oli ka Roberto de Felice. Mees, kes nädalavahetusel juhatas Pärnus meie tehnilise kontrolli tööd SMP F4 võistluse ajal. Maailma on pieni!

Saime FIA tehnilise talitluse ametnikelt juhtnöörid tänase eelkontrolli läbiviimiseks ning asusime tööle. Kuna FIA-l on 2 komplekti vajalikke šabloone, siis jagati 10 nn. gaaržikontrolöri kaheks. Meie meeskond sai kuidagi poolkogemata lehed, millel seisid pit-lane`il 5 esimese meeskonna nimed-numbrid. Profimad meeskonnad olid juba selles seisus, et nende autod olid valmis kontrolliks.
Teised kontrolörid plaanisid alustada Lotusest, kuid seal boksis ootas neid 2 monokokki, 2 eraldi mootorit ning 2 käigukasti koos tagasildadega... Lotuse meeskond andis lootust, et 1,5 tunni pärast võiks needki autod olla komplektsed.

Meil sujus üldiselt töö ladusalt, kuid siiski olid mõned miinusega üllatused. Näiteks see, et 10-st kontrollitud edukate meeskndade autost tuli kuuel (!) vahetada mõni rihm turvavööde koplektis. Enamasti olid probleemiks külgedelt tulevad nn. puusavööd. Kuid ühel autol vahetati välja 3 kuuest rihmast.
Tipuks miinusega asjade hulgas oli ühel autol ebakindlalt kinnitatud turvatross, mis peaks välistama ratta „minemalendamise“ avarii korral! Kusjuures meeskonna vabandused olid üsna sarnased kodustel võistlustel kuuldavale: see auto on sellisena sõitnud juba kevadest saadik; Jo Bauer (FIA Tehniline delegaat ehk Kõige Tähtsam Tehniline Kontrolör vormel ühes) on seda näinud ja pole midagi öelnud; te võite Bauerile ettekande teha, aga see on vaid aja raiskamine. Ja veel mõned tungivas toonis esitatud vabandused/ selgitused, miks ei peaks sellest trossist teada andma. Aga tõde oli lihtne ja vale tavapäraselt lühikeste jalgadega: kui Jo Bauer seda trossi nägi, tuli väga kiiresti korraldus tross välja vahetada. Meeskonnale tähendas see terve käändmiku ja mõlema õõtshargi vahetamist, sest antud tross paikneb õõtshargi sees.

Minu ülesanneteks oli kotrollida sõitjate kiivreid ning sõiduriietust ja istmeid. Erinevalt varasemast tuleb nüüd kontrollida vaid üht komplekti sõiduriietust. Kui üks on olemas ja korras, siis ei ole mingit vabandust, miks keegi peaks kasutama reeglitele mittevastavat varustust. Valest varustusest põhjustatud vigastuste korral peab sõitja ise andma vastust kindlustuse ees. FIA enam ei ole vahemeheks ega vastutajaks.
Istmete juures tuli vaadata üle spets rihmad, mille abil saab vajadusel sõitja tõsta autost välja koos istmega. Sellisel juhul fikseerib arst sõitja pea spetsiaalse plaadi külge, mis pistetakse seljatoes olevasse pilusse. Mul tuli kontrollida, kas vastav plaat läheb piisavalt kergelt iga istme sisse. Kui vabas olustikus on sellega probleeme, siis tõenöoliselt erakorralise päästmise ajal on see veelgi keerulisem ja aeganõudvam.
Igatahes olid mulle kontrollimiseks esitatud asjad kõik reeglitele vastavad.

Ühe plussina on sel aastal tehnilisele kontrollile eraldatud 5x10m telk asjade hoidmiseks ning puhkamiseks-söömiseks. See asub küll 300m pit-lanest eemal, kuid on siiski oluliselt parem kui eelmise aasta 8 m2 toake. Ning lisaks saime sel korral ka lõunat! Eelmisel aastal läks see korraldajatel meelest.

Teine kontrolöride meeskond lõpetas ca 15 paiku. Pärast seda suundusin koos hindust toanaabriga jalutuskäigule Olümpiaparki. Indiast pärit Kartik osales Sotši GP-l ka eelmisel aastal. Tegelikult on tal Bahreini litsents ning põhiliselt ta tegutsebki juba mitu aastat tehnilise kontrolörina Sakhiri rajal. Lisaks F1-le ka WTCC ja WEC etapid.
Kartik tahtis osta oma perele suveniire ning ma läksin temaga kaasa. Olümpiapark oli üllatavalt rahvarohke. Erinevaid müüklaid oli piisavalt. Fänninänni hinnad olid oluliselt kõrgemad kui F1 ametlikus veebipoes. Kaugelt maalt tulnud kolleeg jäi nautima võistlusmelu ning ootama õhtust kontserti, aga minu jalutasin hotelli.

Homme ootab meid varahommikune instrueerimine ning siis kaks esimest vabatreeningut. Ilmateade lubab homseks ka korralikku vihma.

Hilissügiste tervitustega Sotšist,

Raul

Sõbrad

Facebook