Oleme kohal

Kalender

<<  Oktoober 2021  >>
 E  T  K  N  R  L  P 
      1  2  3
  4  5  610
11121314151617
18192021222324
25262728293031

FIA News

Ärge tehke nii

408857_26999601...

Reedene hommik sujus eilsega võrreldes ladusalt. Aga „vene värki“ sai ikkagi natuke tunda. Meie tänase päeva instrueerimine toimus F1 ametlikus pressiruumis. Koosoleku lõpuosas hakkasid kõigepealt ruumi valjhääldid ragisema kuigi neid ei kasutatud. Seejärel aga hakkas sealt kostuma erinevaid muusikakatkeid ning mingi teleülekande juppe. Vahepeal käis mingi asjamees sorritamas ja teatas, et see toimub temast sõltumatult ning et asjaga tegelatekse. Õnneks saigi meie programm läbi.

Järgmine üllatus ootas meid töökohale saabudes. Seal selgus, et treeningu algust on edasi lükatud 30 mintuit ning sama palju on see ka ettanähtust lühem. Põhjuseks oli ühe rajateenistuse auto poolt rajale lastud diiselkütus. Seda puhastati ja küüriti päris pikal lõigul.

P1 nime kandev esimene vabatreening sujus rahulikult. Red Bullid käisid vaid paar lühikest juppi rajal ning mingeid erilisi remonte ja seadistamisi ei tehtud. Vaid Kvjati autol vaheti põhi välja juba enne esimest rajale suundumist. Minu partneriks meeskonna töö jälgimisel on Krasnodarist pärit Aleksander. Välimuselt selline nagu neid näeb paljudes Venemaalt pärit videodes, mida ka ühelt meie telekanililt näha võib - korralik must juuksepahmakas, nokats kuklas, tavariietuseks Rossia kirjaga spordidress ning korralikud mustad tänavakingad.
Juba eile jagasime ka homseks- ülehomseks autod ära. Arvata võis, et venelane soovib vaadata Kvjati auto mehaanikute tööd. Aleksander viisaka noormehena pakkus kenasti, et tal pole tegelikult vahet kumma auto järel vaadata, aga kui ma tahan Ricciardo auto juures olla, siis ta võib Kvjati oma ju ka võtta.
Täna täitsime siiski kumbki omi ülesandeid- tema kontrollis rehve (seeb ülesanne jääb talle kuni finišini) ja mina jälgisin mõlema auto mehaanikute tööd.

Lõunavaheajal jälgisime paari kolleegiga GP2 autode treeningut. Meiega liitus ka tehnilise kontrolli juht Mihhail Bonch- Osmolovski. Tema rääkis meile rajaga seotud probleemidest ja selle ehitusest. Mäletatavasti toodi eelmisel nädalal Sotšist Pärnusse SMP F4 NEZ finaaletapp. Mihhail rääkis, et juuni lõpus, päev pärast siin toimunud Venemaa ringrajaetappi, tuli mitmepäevane tugev vihm ja torm. Selle tõttu oli kogu rannaäärne ala üleujutatud. Suurel hulgal eramajadel oli 1. korrus vees. Ringrada oli samuti vee all ning näiteks boksialal oli kuni meeter vett! Kuna rada (ja ka muud Olümpiapargi rajatised) on ehitatud sohu, siis tõusis paljudes kohtades ka asfalt üles ning ringrada oli kastuskõlbmatu.
Mihhail selgitas meile ka, kuidas rada on üldse rajatud. Nimelt eelmise aasta kevadel enne esimest Venemaa GP-d rajaga tutvudes kohtusid RAFi esindajad ka ühe ringraja ehitamisega seotud arhitektiga, kes selgitas seda protsessi. Antud kohas on soine pinnas nii sügav, et tavalist vaiadega ehitamist ei saadud kasutada. Seda prooviti, kuid ebaõnnestunult. Nimelt pidavat olema ehitiste toetamiseks sobiv kõva pinnas alles 5- 23m meetri sügavusel! Seetõttu puuriti pehmesse pinnasesse augud kuni selle kõva pinnani. Aukudesse pandi armatuur ja valati täis betooni. Ülemine ots jäi -1,5m tasemele raja praegusest pealispinnast. Need valatud tugipostid paiknevad kogu raja (ja kõigi ehitiste) all 2m vahedega igas suunas! Ringrada on Sotšis 5,8km pikk ning vähemalt 15m lai. Kes tahab, võib vaiade umbkaudsearvu kokku rehkendada. Need postid ühendati omakorda valatud raudbetoonplaadiga. See tähendab, et antud asfaltraja all on veel betoonist samasugune rada. Ja alles sellele betoonplaadile hakati ehitama tavapärast asfaldialust patja. Siia soisesse pinnasesse on maetud väga palju raha selleks, et tõestada maailmale oma vägevust!
Kogu see konstruktsioon peaks hoidma ära raja vajumise, kuid suvine uputus hoopis nihutas ja kergitas seda... Nende kahjustuste kõrvaldamiseks on nüüd ca veerand rajast kaetud uue asfaldiga. Kui sel korral näeb autode alt palju sädemeid lendavat, siis on tegemist nende rajalõikudega, mis tunnistati piisavalt siledateks, et neid mitte remontida.

Teise treeningu algusega koos hakkas ka vihma sadama. Pooletunnise ootamise järel käisid rajal vaid üksikud autod. Red Bull sõidutas Kvjati paaril korral, Ricciardo käis rajal vaid treeningu viimased 10 minutit. Meie meeskonnal reeglite järgimisega probleeme polnud. Ühel naabermeeskondadest olla olnud tankimise kiirus väga napilt piiri peal. Nende tööd jälgitakse homme tähelepanelikumalt. Muuseas, hommikusel koosolekul hoiatas Jo Bauer just nimelt sellesama meeskonna tegevuse suhtes.
Nimelt võivad meeskonnad paaki pumbata kütust sama kiirusega kui see toimub tavalises tanklas. See on 0,8L sekundis ehk siin 0,6kg sekundis. Kiiremal voolamisel kütuse temperatuur langeb ning kütust saab rohkem tankida... Tundub pisisasjana, aga Vormel 1-s ei ole pisisasju. Kaalu langetamise nimel on meeskonnad näiteks komplekteerinud turvavöid erinevatest sama tootja mudelitest, validest igaühest välja kergeima konkreetse vöö (ülavööd, puusavööd ja jalgevahevööd). Selline teguviis on keelatud.

Homme ootab meid ees pikk 12-tunnine tööpäev. 8:30 stardivad bussid. Kell 10:20- 11:45 on laupäeva ja pühapäeva käsitlev instrueerimine. Kell 12-13 kolmas vabatreening ning 15-16 kvalifikatsioon. Kuni kella 20-ni on meeskondadel teha lubatud kontrollimisi ja hooldust. Alates hetkest kui auto sõidab kvalifikatsioonis esimest korda üle pit-lane joone, algab talle nn. „kinnise pargi“ režiim. See tähendab, et enam ei tohi autol vahetada detaile ega teha mingeid reguleerimisi peale esitiiva kaldenurkade muutmise. On küll paar erandit. Näiteks ilmaolude olulisel muutumisel võib teha muudatusi pidurite jahutussüsteemi ventileerimise jaoks. Detaile vahetada ei tohi, kuid võib suurendada/ vähendada seda teipi, millega on suletud ventilatsioonipilud.
Samuti on lubatud meeskondadel teha teatud sõlmede kontrollimisi. Kui kontrollimisel leitakse mõni ohutust puudutav viga, siis FIA ametniku kirjaliku loaga on lubatud ka vastav detail vahetada. Demonteeritud detail tuleb toimetada FIA ametnikele, kes kontrollivad hiljem nii selle kui ka uue detaili vastavust reeglitele.
Kinnise pargi reziimist vabanevad autod stardihetkel st. võistluse ajal võib vabalt vahetada detaile.

Kena laupäevaõhtut soovides,

Raul

Sõbrad

Facebook