Kui jaanuaris kinnitas Soome Moottoriliitto 2016 hooaja kalendri, siis 8.-10.juuliks toimuvale ringrajasõidu Pärnu etapile pandi mitmeid tingimusi. Erandina anti luba korraldamiseks SML-i mittekuuluvale klubile- A2 Racingule. Enamik kohtunikest-ametnikest on samuti auto24ringiga seotud ja SMLi poolt heaks kiidetud inimesed. Soome võistlusreeglite järgimise tagavad SMLi järelvaataja, žürii liikmed ja tehnilise kontrolli juht. Samas lubasid soomlased nimetada võistluste juhiks Rauli ja üheks žürii liikmeks Pireti. Meile pandi küll lisatingimuseks, et peame eelnevalt saama Soomes lisakoolitust nende ringrajasõidu reeglite kohta.
Leppisime Soome Ringrajakomisjoniga kokku, et osaleme nende meistrivõistluste esimesel etapil Botniaringil. Algselt pidime olema lihtsalt töövarjudeks võistluste juhile ja žüriile. Päev enne ärasõitu saime SMList meili teatega, et Jurvas toimub Tapio Nevala juhtimisel suurem koolitus selle hooaja etappide võistluste juhtidele. Tapio on varasemalt olnud mitmed aastad võistluste juht ja SMLi järelvaatajana ning kohtunike koolitaja. Samuti on tal kogemusi mitmelt võistluselt Euroopa erinevatel radadel. Kuu tagasi valiti Tapio Nevala SMLi Juhatuse esimeheks. Väärt õpetaja!
Teistmoodi (meile harjumatu) tegelikkusega puutusime kokku juba laupäeva hommikul kui ühes ajasõidus toimus kukkumine. Nimelt oli antud võistlusel kasutusel vaid üks kiirabiauto kahe meediku ja ühe arstiga. Mis tähendas seda, et igal korral kui esmaabi vajati, tuli kogu võistlus peatada. Lisaks asub Jurva ringrada kümnete kilomeetrite kaugusel nii mediitsinikeskustest kui ka haiglatest. Välise abi kutsumine rajale käib läbi tavalise hädaabinumbri Häirekeskusest. Nii me nägimegi mitmel korral sellel nädalavahetusel, kuidas patsiendi transportimiseks oodati teist ambulantsi kümneid minuteid. Ja siis saabus esimesena kohale hoopis Päästeameti sõiduk, mille meeskonnas oli küll meedik, kuid sõiduk ei sobinud patsiendi transportimiseks haiglasse. Nii tuli veel oodata mitmeid minuteid sobivat sõidukit. Ja siis saabus paigale 2 ambulantsi korraga! Teisalt saavad soomlased (ka tavakodanikud igapäevaelus) kiiret abi jatransporti tänu helikopteritele. Näiteks oli ka laupäeval olukord, kus rajalt Seinäjoele (ca 50km) viidava patsiendi seisund halvenes teel nii palju, et ta tuli poolel teel hoopis kopteriga Tampere haiglasse viia. Viimastel andmetel ei olnud ühelgi võidusõitjal siiski eluohtlikke vigastusi ning kõik on paranemas.
Samas oli kuuest meeditsiinilist abi vajanud ratturist vaid üks, kes sattus õnnetusse kaasvõistlejaga kokkupõrkest. Kõik teised tegid ise sõiduvigu, millest mõni toimus lausa olematul kiirusel. Saime taaskord kinnitust, et terviserikkega õnnetuse tekkeks pole alati vaja suurt kiirust või suurt hulka võistlejad tihedalt koos sõitmas.
Võistluste juhtidele mõeldud koolitus algas Tapio Nevala poolt oluliste teemade kordamisega. Oli heameel tõdeda, et oleme ise töötanud seni sarnast joont hoides. Üllatuseks oli, et suurem osa koolitusest seisnes hoopis iseseivas praktilises töös. Saime ülesande (ja loa) viibida vabalt igal pool ringrajal ning jälgida erinevate kohtunike tegevusi. Pidime hindama nende paigutust, ressursi ja töövahendite piisavust ning tegevuste õiget planeerimist. Samuti tuli igaühel kirja panna oma lahendused antud olukordade lahendamiseks.
Meile Piretiga jäi silma päris hulk olukordi, mis ei läinud kuidagi kokku nende teemadega, mida Nevala oli just rõhutanud Soome meistrivõistluste taseme garanteerimiseks. Alustades ühe kohtunikuga lipupunktidest ning lõpetades sellega, et lipukohtunike juht sõitis pool päeva jalgrattal ringi ja tegeles üldiste korraldusküsimustega, võistluste juht käis rajal liiva harjamas…
Laupäeva õhtul said kõik koolitujad esitada oma tähelepanekud ja pakkuda enda lahendused neile. Rõõm oli tõdeda pühapäeval, et enamik meie koolituse käigus tõusnud küsimustest oli saanud ööga lahenduse: igas KP-s oli kaks kohtunikku, võistluste juhid olid oma kohal ja tegelesid juhtmisega, rajakohtunikud andisd raadiosides paremat ja selgemat informatsiooni sündmustest jne.
Pühapäeval kokkuvõtteid tehes hindas Tapio Nevala meie koolitust õnnestunuks ning andis lootust, et tänu Botniringil kogetule viiakse järgnevad SM etapid läbi ettenähtud tasemel, mille tagab eelnev õige planeerimine ja ülesannete jagamine. SMLi poolt lubas ta alustada suhtlemist radade asukoha Häirekeskustega, et tagada parem infovahetus ning parem ressursside planeerimine motovõistluste ajal. Ta oli ka väga huvitatud koostööst auto24ringi päästemeeskonna õppuste läbiviijatega, et sarnast kogemust ka Soomes rakendada.
Võistluste tulemusi, pilte ja kommentaare leiate erinevatelt RR-ga seotud veebilehtedelt ja sotsiaalmeediast.
Kogemus(t)e võrra rikkamatena,
Piret & Raul