5.-6.märtsini toimus Frankfurtis DMSB eestvedamisel samaaegselt mitu FIMi seminari: meedikutele, tehnilisele kontrollile ja ringrajavõistluste juhtidele. Mina osalesin EMFi poolt lähetatuna ringraajakomisjoni seminaril. Seminar oli mõeldud koolituseks ja litsentsieksami sooritamiseks ringrajavõistluste žüriiliikmetele ja võistluste juhtidele. Meie grupp üllatavalt väike: 4 sakslast, 2 šveitslast, 1 hispaanlane ja eestlane.
Seminari lektoriks oli ungarlane Rezsö Bulcsu. Ametis on ta FIM CCRi direktorina- piltlikult öeldes on ta kõige tähtsam „nina“ maailma motoringrajasõidus. CCR tähistab lühendit The Commission of Circuit Racing`ust. Kuna valdavalt võisteldakse juba kinnistel ringradadel (circuit), mitte enam ajutistel tänavaradel, siis pole FIMi meelest aktuaalne Road Racingu kasutamine selle ala nimetusena.
Hr. Bulcsu tutvustas meile selleks aastaks oluliselt muutunud erinevate võistlussarjade reegleid ning nende muutmise põhjuseid. Viimastel aastatel on hakanud tekkima kostöö nii FIM kui FIA vahel, et ühtlustada radasid ja kohtunike tegevust puudutavaiid reegleid. Suuri kokkuleppeid veel ei ole sõlmitud, kuid protsessid käivad. Loodetavasti kinnitab peagi ka FIA motoföderatsiooni poolt loodud nn. topelt äärekivide konstruktsiooni, mis võimaldaks samal rajal korraldada nii autode kui mootorrataste tiitlivõistluseid.
Samas on asutud ühtlustama ka motovõistluste reeglite erinevusi sarjade vahel. Üheks eestvedajaks on Dorna, kes on nüüd lisaks Moto GP-le ka Superbike MMi promootoriks. Samas on ikkagi aladepõhiselt „pidurdajaid“, kes peavad aus traditsioone ning kellele on iga uuendus ilmvõimatu ülesanne… Üheks ehedaks näiteks on valge lipu kasutamine:
– Moto GP-s tähendab see (muutunud ilmastiku tõttu) luba võistlejatel vahetada mootorratast. Nimelt on Moto GP ainus sari, kus tohib võistleja kasutada kahte võistlusratast.
– Superbikes näitab valge lipp, et mõnel raja osal sajab vihma
– kõikides teistes motoringraja sarjades (ka autospordis) tähistab valge lipp aeglaselt rajal liikuvat sõidukit, näiteks esmaabi autot või rikkega aeglaselt liikuvat võistlussõidukit.
Mitmete reeglimuudatuste taga on turvalisuse tõstmine. See puudutab näiteks stardiprotseduuridel hilinejaid-venitajaid, kes ei saa enam liikuda oma algsele stardikohale, vaid peavad nüüd startima stardirivi lõpust. Samuti on keelatud tempo aeglustamine ja trajektoori muutmine pärast finišit kuni esimese kurvi lõpuni. Sama kehtib ka kvalifikatsioonisõitudes omale sobiva „augu“ tekitamist- kui tahad teisi eest ära lasta, pead selleks sõitma läbi pitlane. Rajal liigutakse ainult võistlustempoga ning hoo vähendamine on lubatud rajalt lahkumiseks. Lähiminevikus on sellistes olukordades toimunud mitmeid raskeid õnnetusi.
Kahe päeva jooksul käsitles hr. Bulcsu kõiki olulisi reegleid võistluste läbiviimiseks. Ta selgitas põhjalikult sama võistlusolukorra erinevaid lahendusi vastavalt iga sarja reeglitele.Samuti ka kohtunike tegevust ja nende juhtimist puudutavad küsimusi ning üldiseid organisatoorseid küsimusi võistlustel. Analüüsisime ka videode põhjal mitmeid võistlusolukordi ning võimalikke karistusi neis osalenud sportlastele.
Seminari lõpetas kaheosaline eksam. Esimeses pooles võis abimaterjale kasutada. 30-st küsimusest pidi vastama õigesti vähemalt 21-le. Mul läksid pihta kõik vastused. Grupis oli nõrgimaks tulemuseks 28. See andis meile rahvusvahelise žüriiliikme õigused ning oli eelduseks, et proovida oma teadmisi ka eksami teises pooles.
Seal pidi vaid oma pead kasutades vastama õigesti 30-st vähemalt 23-le küsimusele. Selles osas sain 25 õiget vastust. Nüüd jäid meie vastused 23 ja 28 vahele ning seega said kõik osalenud ka rahvusvahelise tasemega võistluste juhi litsentsi.
Kohtume rajal!
Raul Koov