Tervitused väga palavast Põhja-Itaaliast. Paljud teisipäevasele Itaalia GP kohtunike koosolekule saabujad tervitasid siin üksteist väljendiga: tere tulemast viimasele Monza GP-le. Mäletatavasti andis hr. Ecclestone kevadel teada, et talle ei sobi Monza GP korraldajate pakutud tingimused lepingu pikendamiseks. Kolmapäeval tuli Itaalia meediasse küll teade, et nüüd on hr. Ecclestone`iga käed löödud uue 3-e aastase lepingu suhtes ja juristid saavad üksikasjades teksti lõpetatud nädala jooksul. Loodetavasti nii ka juhtub.
Kohalikud kohtunikud rääkisid, et üheks „Böörni“ jonnimise põhjuseks olla olnud Monza raja eelmise presidendi tegevus. Ta investeeris 3 aastat tagasi 7 milj.€ selleks, et rada muuta rohkem vastavaks Superbike reeglitele. Selle peale tekkis juba kõvem tüli FOM-iga (Formula One Managament), mille järel ei ole 2 aastat Monzas enam WSBK etappi peetud. Hr. Ecclestone hakkas lisaks nõudma, et itaallaased peavad nüüd rada oluliselt renoveerima vormel ühele vastavaks…
Pärast aastast vaheaega osalesin taas itaallaste tähtsaimal võistlusel tehnilise kontrolli meeskonnas. Sel korral oli minu ülesandeks McLareni tiimi autode rehvide kontroll ja ka Buttoni auto ja tema mehaanikute tegevus kvalifikatsiooni, sellele järgneva parc ferme ja võistluse ajal. Minu partneriks oli Gabriele. Tema ametinimetus oli garaažikontrolör. Parmast pärit mees, kellele see oli esimeks korraks F1 meeskonna juures töötada. Eelmisel aastal tegeles ta Porschedega.
Suurem osa McLareni mehaanikutest olid samad, kes 2 aastat tagasi. Samuti on jätkuvalt ametis „parempoolse“ (vaadates garaaži sees meeskonna poolelt) auto juures soomlane Kari. Meeskonna jaoks ei ole töö korralduse mõistes oluline, kes antud hooajal konkreetse autoga sõidab. Kumbagi autot teenindavad läbi hooaegade samad inimesed, et töö sujuks ja töövõtted oleksid samad. Kahe aasta eest istus selles autos Magnussen, nüüd Alonso. Ja vasakpoolses autos siis Jenson Button, kes just Monzas teatas oma F1 karjääri lõpetamisest.
Juhtimise poolelt liitus McLareni meeskonnaga sel aastal Jos Capito, senine VW WRC-meeskonna juht. Kuu aja eest külastas ta oma endist meeskonda ka Jyväskylä rallil. Olen ilmselt olnud piisavalt palju MM-rallidel just VW meeskonna juures kontrolöriks, et hr. Capitole tundus mu nägu tuttav. Laupäeva hommikul tervitades tekkis tal küsimus, kas me oleme varem kohtunud. Vastasin, et jah, VW meeskonna juures. Siis mäletas ta kohe, et see on juhtunud korduvalt Soomes. Ka pühapäeva hommikul pidas ta sobivaks kulutada paar minutit, et uurida minult, kuidas minu arvates meeskond töötab ja kumb siis on parem- WRC või F1?
Töö McLareni autode juures sujus rahulikult, suuri probleeme ja mahukat tööd ei olnud kummagi autoga kuni pühapäeva lõunani. Selle meeskonna mehaanikutega on lihtne töötada, nad selgitavad küsimuste korral meelsasti oma tegevust. Lisaks andsid nad aegsasti ka meile eelinfot, kus peaksime seisma või kuhu liikuma, et neile oluliste kiirete tööde korral me ei segaks, kuid saaksime oma kontrollimised tehtud. Eriti käis see minu tegevuse kohta rehvide kontrollimisel: pole vaja minna mehaanikutele ette nende liikumisel, rehvid tuuakse ühte kindlasse kohta kärule. Laupäeval koguti rehvid kokku ukse juures, pit-lane joonel, võistluse ajal aga garaaži tagumises osas. Lisaks soovitati alustada skänneerimist tagumistest rehvidest, sest need laotakse kärul allapoole. Kui mõni triipkood jääb lugemata, siis ei pea tervet virna taas ümber laduma.
FIA ja Pirelli on oma rehvide kontrollimise süsteemi oluliselt parendanud. Nüüd on uued ja mugavamad skännerid ning ei pea enam kasutama mingit lisakaarti oma tegevuse fikseerimiseks. Rehvil on peal triipkood, mille skännimine on esmane tegevus rehvi tuvastamiseks. Kui seda aparaat ei loe, siis sama triipkoodi juures on ka numbrikombinatsioon. Üldjuhul loetamatu triipkoodi puhul ei ole ka need numbrid tuvastatavad. Siis on veel varuks rehvi sisemisel küljel olev tootja seerianumber, mis on rehvile sulatatud ja selgemini loetav.
Uutel skänneritel on ka kaamera, millega tuli pärast kvalifikatsiooni algust pildistada mõlema auto kõikide pidurite ventileerimise katteid. Nimelt ei tohi neid muuta kvalifikatsiooni algusest kuni finišini. Erandiks on vaid järsult muutuvad ilmaolud, mille kohta peab tulema ametlik info. Siis on lubatud muuta pidurite jahutust teipide lisamise või eemaldamisega. Ja kaamerat tuleb kasutada ka muude probleemsete küsimuste fikseerimiseks; näiteks lubatust madalam kütusetemperatuur tankimisel vms.
Meil Gabrielega sujus töö planeeritult- kuna nii Alonso kui Button lõpetasid kvalifikatsiooni samal ajal (Q2-st edasi ei pääsenud), siis kumbki meist valvas seda autot, mis algselt tööplaani märgitud. Kui Alonso oleks pääsenud kaugemale kui Button, oleksin pidanud mina hakkama jälgima tema autoga tehtavat parc ferme ajal. Rehvide kontroll on vajalik kuni autod osalevad võistluses. Kui samal ajal teise auto hooldus käib, siis nn. garaažikontrolör peab hakkama seda jälgima.
Parc ferme režiim (aeg kui autoga tohib teha väga piiratud hulga tegevusi ja ei tohi enam vahetada varuosi ilma eriloata FIA ametnike poolt) algab sellest hetkest kui auto sõidab kvalifikatsioonis esimest korda boksist välja üle valge joone ning kestab kuni pühapäeval soojendusringile startimiseni. Laupäeval on see kuni 3,5 tundi pärast kvalifikatsiooni lõppu ja pühapäeval alates kella 9-st. Sel korral oli Buttoni autol vaid 2 punkti, milleks nad küsisid eriluba. Need olid sisselaskesüsteemi liikuvate osade määrimine ja käiguvahetussüsteemis kahe „tüki“ vahetus. Viimane toimus pühapäeva hommikul FIA tehnilise Delegaadi assistendi järelvalve all. Pühapäeval oli näha kui keeruline ja kompaktne on tegelikult tänane vormal 1 auto. Käiguvahetussüsteemi ühe bloki vahetuseks kulus meestel ligi kolmveerand tundi. Ilmselt seda sõlme vahetatakse väga harva ning sellepärast oli neil nuputamist palju, et sõlme küljes olevad voolikud-juhtmed niimoodi paigutada ja kinnitada, et sõlm õigesse kohta ära mahuks.
Veidi üle kahe tunni enne auto rajale suundumist oli käigust uuesti monteeritud ja kõik muud süsteemid (hüdraulika, pidurid jm) taas ühendatud ning täidetud. Mootor oli proovikäivitamisel töötanud alla minuti kui tuli Honda mootoritega tegelevatelt jaapanlastelt käsk see peatada. Ilmselt mingi probleem, sest tagatoast tuli hulk tähtsamaid mehi ja kostus närvilist juttu, et kohe tuleb käigukast uuesti maha võtta. Alguses taskulampidega ja veidi hiljem ka endoskoobiga uuriti paremal pool mootorit sisselaskekollektorite tagant midagi. Vaid 2 minutit pärast probleemi tekkimist tuli boksi FIA tehniline Delegaat Jo Bauer ja ütles mulle, et ta annab loa käigukasti eemaldamiseks ja mootori küljes ühe sõlme vahetamiseks. Allkirjastatud paber tekkis ka mõne minutiga. Tublid Jaapani insenerid arutasid omavahel asja ja siis lubasid McLareni meeskonnale, et nad saavad selle tüki vahetada ka ilma käigukasti eemaldamiseta. Käigukasti oleks pidanud võtma ära, et saada lahti mootori sisselaskekollektor. Probleemiks oli ühe hüdraulikavooliku kiirühenduse leke. Jaapanlased suutsidki günekoloogiliste võtetega kollektori vahel toimetades vajaliku vooliku asendada! Tund enne pit-lane`i avamist tehti juba uus proovikäivitus autole ja siis komplekteeriti see juba stardiks lõplikult.
Võistlus sujus Buttonil ja Alonsol suures plaanis rahulikult. Korra oli tõrge rehvivahetuse fooriga, kus Alonso boksipeatuse ajal ei süttinud rohelist tuld ja ta saadeti rajale käemärkidega. Soome MTV uudiste järgi oli Alonsol ka väike sõnavahetus oma inseneriga sõidutempo osas. Ma ei tea, kas reageeringuks sellele või hoopis testimiseks tuleviku jaoks, otsustas vanameister veel 2 ringi enne lõppu vahetada autole alla superpehmed rehvid. Igatahes, mõlemad Mclarenid olid suht selgelt punktisaajate hulgast väljas ning meeskond võttis seda väga raulikult. Heameel oli finišilipu üle.
Tehniline kontroll aitas pärast finišit autode kaalumised ja välised mõõtmised teha ning siis oligi aeg üksteist tänada koostöö eest. Kuna meie meeskonnas on ka paar farmerit, siis tavapäaselt pakkusid nad oma kodumajanduse saaduseid- juustu, vorsti ja veini.
Elasin sel korral täiesti Monzas. Ööbimiseks oli mul kasutada üks tuba apartmendist, mis asus stardikohast ca 5km kaugusel. Lahke peremees andis mulle rajale liikumiseks oma jalgratta ning sellega ei sõltunud minu liikumised üldse mingitest ummikutest. Auto24ringi meeskond (Andres ja Gerli) olid tribüünidel vaatamas ja ööbisid Milanos. Nemad oskavad anda oma kommentaarid, kui lihtne või keeruline oli rajale pääseda pealtvaatajana.
Minu naabriteks apartmendi teises toas oli ingalstest abielupaar. Nad on suured Buttoni fännid ning olid rahul, et nägid rajal sõitvat iidolit. Küll aga olid üsna üllatunud kui eile õhtul kuulsid, et mul oli kohustuseks 3 päeva seista Buttoni auto kõrval. Väikest kadedust oli tunda 🙂 .
Kolmapäevasel vabal päeval külastasin Villa Reale`t. Kuningalossi, mille pargis asubki Monza ringrada. Väga vinge elamuse sain sealt. Nutiprillide ja kõrvaklappidega oli huvitavalt lahendatud ekskurisoon osale lossist. Prillidele kuvati pildid lossi ruumidest ja detailist sellisena, millised nad olid sajandite jooksul. Lisaks sain osaleda ka giidiga ekskursioonil kuninga ruumides, kuhu vabalt ei pääse. Kel Monzasse asja, tasub planeerida aega ka lossiga tutvumiseks.
Külastasin ka Ayrton Sennale pühendatud näitust, mis terve septembri on avatud Monza vanalinnas. GP ajal oli see lahti igal päeval kuni kella 23-ni!
Monza GP 2017? Eks varsti selgub, kas see toimub. Ja siis selgub, kas on võimalust mul ka selle võistluse muljeid jagada Monzast.
Ciao!
Raul Koov