MTÜ Võidusõiduabi

12.-14.04.2019 toimus Assenis WSBK 4. etapp. Tänu eelmisel aastal tekkinud kontaktidele Hollandi kohtunikega, sai võimaluks Eesti (ja ka Soome) motoringraja kohtunike osalemine MM-etapil maailmakuulsal ringrajal. Vahetult enne jõulupühi tuli kinnitus, et Enn Eberg (Ramasec OÜ; MTÜ Tehnilised Päästetööd), Piret Koov ja Raul Koov MTÜ Võidusõiduabi`st saavad osaleda mõnel sobival tiitlivõistluste etapil, mis peetakse Assenis. Valisime World Superbike võistluse, sest see on kalendris enne meie hooaja algust ja sobib hästi enese koolitamiseks. Eeldasime, et WSBK on veidi lihtsama korraldusega võistlus kui Moto GP ja raja meeskonnal on seetõttu rohkem aega meiega tegeleda. Palusime hollandlastelt võimalust õppida võistluste korraldusmeeskonna kõiki tegevusi nii võistlustel kui ka igapäevasel tegevusel. Pireti ja Rauli huvi oli lisaks tutvuda ka võistluste juhtimisega ning Enn soovis teada saada ringraja turva- ja ohutusplaanide koostamise ning päästemeeskondade tegevuse süsteemidest. Samuti oli meie programmi üheks osaks tegutsemine kohtunikena raja KP-s.

Sõitu planeerides sai oluliseks küsimuseks transport. Kevadine unine matkahooaeg tegi ka matkaautode rendile andjate hinnad veidi soodsamaks. Kõige soodsamale hinnale lisaks saime Etamp OÜ-lt (veebis www.caravanexpert.ee) ka hulga häid nõuandeid matkaautoga reisimiseks, millele teised pakkujad pole varem tähelepanu juhtinud. Kellel on soov oma (puhkuse)reis mõnusalt matkaautoga veeta, see võtab Märjamaa ettevõttega ühendust. Kui seda varakult teha, siis Caravanexpet.ee leiab teie seltskonnale sobiva sõiduki ja konkurentsivõimelised tingimused selle rendiks või ostuks. Neil on VÄGA suur valik erineva tasemega sõidukeid!
EMFi kütusepartner Olerex aitas oma jaamades sooritada soodsad tankimised.
Aitäh ka neile kaasatõukajatele, kes soovisid jääda varju!

 

Meie reis kujunes ladusaks. Kuna Euroopas pole veel karavanihooaeg avatud, siis mõnusate kämpingute leidmine oli veidi piiratud, kuid leidsime sobivad lahendused nii Poolast kui Saksamaalt. Omamoodi kogemuseks oli ka vahetult enne Saksamaalt lahkumist ummikusse sattumine. Nimelt olime umbes 20 esimese sõiduki hulgas, kelle ette tuli politsei ning hakkas kiirteel olevaid spetsiaalseid märke avama, mis suunasid ümbersõidule. Pärast paari kilomeetrit tiksumist politsei sabas, tuligi keerata kõrvalteele. Kuna kõik veokid olid meie taga, siis saime paarkümmend kilomeetrit väikeseid kõrvalteid ja asulaid läbida suhteliselt nobedalt.

Asseni motoklubi korraldas esimese TT- võidusõidu aastal 1925! Pärast II Maailmasõda ehitati senise tänavaraja lähistele esimene versioon „päris“ ringrajast, mis avati 1955. Algselt jäi see siiski osaliselt avatuks ka liiklusele. Täielikult kinnine on Asseni TT-rada alates 1992. Eelmisel kümnendil tehti suurem rekonstruktsioon ning praeguse raja pikkus on 4,55km.
Eelmisel aastal lisati peatribüünile uued osad ning nüüd on istekohad kogu peasirge ulatuses. Nummerdatud istekohti on nüüd üle 70 000, millele lisandub 47 000 seisukohta ümber raja.
Muljetavaldavad on külaliste parklad. Näiteks peatribüüni taha ehitati 2016 suur betoneeritud teedega parkla 12 000 mootorratta jaoks. Kogu selle suure parkla kohal on postidele paigutatud päikesepaneelid, mis koguvad energiat ringraja tarbeks ja moodustavad katuse pargitud ratastele. Ümber raja on parklates ruumi 25 000 tsiklile ja 23 000 autole.

Neljapäeval kohtusime ringraja spordi- ja ohutusteemasid juhtiva Jeroen J. Steenhuisiga, kes rääkis meile ringraja ajaloost ja selle meeskonnast ning igapäevasest tegevusest. Martin van de Paevert tegi meile autoga tutvumisringi rajal. Martin oli sellel võistlusel ametis stardisirgel pealipu punktis. Aga suvisel Moto GP-l on ta võistluste juht!
Seejärel saime külastada ringraja pressikeskust, meditsiinikeskust ja tehnilise kontrolli garaaži. Kõik ametis olnud inimesed tutvustasid oma tegevusala peensusteni ja vastasid lahkelt kõigile meid huvitanud küsimustele. Lisaks oli neljapäeva õhtupoolik sobiv, et külastada boksi nr 27, kus pesitses MPM WilSport Racedays meeskond. Selle tiimi üheks sõitjaks on „meie küla mees“ Hannes Soomer. Tema isa Tõnu toimetab meeskonnas rehvitehnikuna ja saab olla niimoodi Hannesele abiks igal võistlusel.

 

Reedel oli Piretil ja Raulil võimalus näha ka „ilusate ja rikaste maailma“. Nimelt kutsus Asseni ringraja kõige kauaaegsem juhatuse liige meid visiidile VIP- ruumidesse. Endine traumakirurg dr.Roel L. Prager, kes on olnud 5-liikmelise juhatuse liige aastast 1974, tutvustas väga avatult Asseni ringraja ärimudelit. Kui hollandlaste teine tuntud ringrada Zandvoort teenib tulu ja kasutab ka riigi abi, siis Assenis on hoitud sõltumatut ärijoont. Omanikeks on vaid eraisikud ning maksude vähendamiseks tegutsetakse sihtasutusena, mis investeerib pea kogu teenitud tulu tagasi raja ja selle tegevuse arengusse.
Dr.Prageri sõnul on juuni lõpus toimuva GP etapi istekohadest 90% juba müüdud. Näiteks stardisirge lõpus asuva uue tribüüni katusele püstitatakse suur cateringi telk 500 inimesele. Selle piletid hinnaga 350€ müüdi läbi paari tunniga! Samas on parkimine pealtvaatajatele tasuta, sest piletitega tegelemine kulutaks asjatult aega ja tekitaks omakorda suuremaid ummikuid. Ümbruskonna teedel toimuv liikluse reguleerimine on ringraja meeskonna korraldatud (kuni 15 km kaugusel), politseilt on abiks vaid paar patrullautot.
Mõlemad Hollandi suured ringrajad on avaldanud soovi korraldada Vormel 1 Hollandi GP-d. Asseni rada on ehituslikult selleks kohe valmis, kuid Zandvoort vajab eelnevalt ca 20 miljonit eurot maksvat „tuunimist“. Varsti peaks selguma, kumma ringraja omanikud peavad välja käima ka 23 miljonit eurot, et tasuda FOM-ile korraldusõiguse eest.

„Cathedral of Speed“ on õige nimetus sellele täiuslikule ja suurte traditsioonidega ringrajale. Järgmises osas räägime lähemalt sellest, millised tingimused on loodud kohtunikele ja teistele abilistele, et teenindada MM-etappi ning kuni 120 000 pealtvaatajat.

Kindlasti aitab Assenis nähtu- õpitu meil paremini tegutseda võistlustel, mida korraldavad auto24ring Eestis ja WCRC ry Soomes.

 

Piret ja Raul kirjutasid, Enn aitas mõtetega kaasa.

Kommenteerimine on suletud.