Septembri esimesel nädalal sai teoks oluline märk Eesti mootorispordi ajaloos. Urmo Aava & Co eestvedamisel toimus Tartus ja Lõuna- Eestis autoralli WRC etapp. Euroopast vaadatuna on see maailma mootorispordi kuue olulisema võistluse (sarja) hulgas.
Tehnilist kontrolli juhtis korraldaja poolelt Taavi Luik, kes on selles ametis olnud kõikidel senistel Rally Estonia võistlustel. Suureks abiks oli kindlasti FIA Tehnilise delegaadi Karmo Uusmaa osalemine FIA ja WRC poolelt tehnilise kontrolli juhtimisel.
Kontrolöride meeskonda toetasid oma kogemustega kolleegid Soomest, Lätist, Horvaatiast ja Sloveeniast. Eesti võistlustega võrrelduna tänu tavapärasest suuremale tehnilise kontrolli meeskonnale sai unikaalse kogemuse ka suur hulk Eesti kohtunikke, kes tegutsevad teistel autospordi aladel või alles alustavad selle hobiga. Ka MTÜ Võidusõiduabi liikmed ja sõbrad olid kutsutud- hõivatud: Marek Aardevälja, Toomas Rosar, Margus Villau, Aadu Reinson, Piret Koov ja Raul Koov.
Vaatamata (või tänu?) Covid-19 eriolukorrale oli võistluse korraldus üsna ladus. Loomulikult oli ka tõrkeid, kuid needki lahendati nobedalt. ERMi ruumid ja territoorium sobisid väga hästi sellise suure sündmuse majutamiseks. Ka tehnilise kontrolli poolt vaadatuna olid ruumid ning logistika hästi planeeritud ning oluliselt mugavamad võrreldes mitmete teiste WRC etappidega, kust meil on varasemaid kogemusi.
Väikese vimka viskas see kroonviirus meie meeskonna töösse siis kui tekkis oht, et Läti valitsus paneb riiki sisenejatele karantiinikohustuse. Seetõttu sõitsid meie lätlastest kolleegid reede hommikul koju. Kuna nende valitsus lükkas selle otsuse tegemise nädala võrra edasi, siis said nad juba laupäeva hommikul naasta ja neile planeeritud ülesandeid täita. Õnneks oli reedene päev suhteliselt lihtne, et seda väiksema meeskonnaga katta.
Viirusest tingitud erinõuetest ralli ajal on juba palju räägitud- kirjutatud. Nii tuli meilgi käia testidel ning võistlusalal kanda kogu aeg kaitsemaski. Ainult söömine oli lubatud ilma maskita.
Mida teeb tehniline kontroll MM- rallil? Töö ja ajakava on suhteliselt sarnased kõikidel etappidel. Sel korral oli isegi veidi lihtsam, sest võistlusdistants oli tavalisest ca 1/3 ja ajaliselt ühe päeva lühem.
Kolmapäeva õhtul toimus ERMi saalis tehnilise kontrolli juhendamine FIA Tehniliste delegaatide Karmo Uusmaa ja Jerome Toquet` poolt.
Neljapäeva hommikul tegi 8 kontrolörist koosnev meeskond ülevaatuse WRC P1 ehk tehasemeeskondade autodele ja sõitjate turvavarustusele. Piret kontrollis koos Karmoga sõitjate ohutusvarustust ning Rauli ülesandeks oli mootorite plommimine. Igal P1 autol on mootor plommitud neljast kohast antud võistluse markeeringuga alumiiniumplommiga ning lisaks veel üks eraldi nummerdatud plastikpomm, mille tohib avada alles siis kui mootor on kasutusel olnud ettenähtud arvul võistlustel.
Pealelõunal toimus tehniline kontroll kõikidele ülejäänud võistlejatele. Selleks oli Raadi lennuväljale püstitatud suur telk, kus oli valgustus, tõstukid ja muu vajalik. Siin oli jagatud kogu tehnilise kontrolli meeskond erinevatesse gruppidesse väiksemate ülasannete täitmiseks. Kui järjekorras võtta, siis enne starti lubamist kontrollitakse: auto dokumendid; kas plommimiseks vajalikud avad- traadid on olemas; põhjakaitsed eemaldatud; kaalumine; auto ehitus ja turvavarustus (sealhulgas turvapuur, istmed, turvavööd, tulekustutid jms); väline vastavaus oma klassi nõuetele; plommimine; sõitjate turvavarustuse vastavus ja seisukord; reklaamid autol.
Reede hommikul käisid sõitjad testikatsel. Kui autod tulid vahepeal hooldusparki, siis meeskondade järelvaatajad jälgisid mehaanikute tööd. Õhtul sõidetud esimese kiiruskatse eel said oma tegevusi teha ka rehvide markeerijad ja tankimise kontrolörid.
Laupäev oli klassikaline „WRC päev“ väikese muudatusega- hommikul esimene hooldus ja pargist väljumine algas kella 6 ajal. Seejärel lõuna paiku üks 30- minutiline hooldus. Kuna võistlus oli lühem ja stardijärjekord tõsteti ümber laupäeva lõunast (tavaliselt pärast reedest pikka võistluspäeva), siis oli see nüüd lahendatud samuti flexi- service`na nagu võistluspäeva lõpus toimuv pikk hooldus.
Pühapäev algas juba enne kella 6 ning kuna rohkem hoolduspause ei olnud, siis järgmiseks oligi võistlusjärgne tehnokontroll kiirematele autodele.
Võistluse ajal olid Piret ja Raul Toyota Gazoo Racing meeskonna mehaanikute töö jälgijateks. Marek Aardevälja tegutses P4 ehk Junior- WRC meeskonna juures. Toomas Rosar ja Margus Villau teostasid FIA delegaatide poolt määratud kontrollimisi tehnilises tsoonis kui autod tulid võistlusringilt ning suundusid hooldusalasse. Aadu Reinsoni ülesandeks oli jälgida hooldusalast väljumisel olevas tanklas sealsetest reeglitest kinnipidamist.
Ja võistluse lõpus oli ca 2 tundi kestev kiiremate autode kontroll, kus kohtunikel tuli kontrollida autode juures ligi 20 nimetust sõlmi- detaile.
Oli emotsionaalne ja äge võistlus kõikidele osalejatele ja fännidele.
Lõpetuseks tuleb öelda, et kroonviiruse levik lõpetas planeeritust varasemalt ka meie motoringraja hooaja. Eesti- Soome ühine etapp Pärnus on tühistatud.
Kohtume Saaremaal!